Betere relatie met medewerker? Gesprekken voeren van essentieel belang

In het blog “Zet de eerste stap naar duurzaam inzetbare medewerkers’’ beschreef ik het belang van een goede relatie met uw medewerker. Daarbij is het voeren van gesprekken de sleutel tot succes. Met deze gesprekken weet u namelijk wat er speelt bij uw medewerker. Dit maakt het een stuk makkelijker om stress, werkdruk, wensen en behoeften bespreekbaar te maken. Naast deze gesprekken voert u waarschijnlijk ook gesprekken met uw medewerker die van essentieel belang zijn. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn! Bent u benieuwd waarom deze gesprekken zo belangrijk zijn voor uw organisatie en hoe u zich hier het beste op kunt voorbereiden? Lees het in dit blog.

Hoe krijgt u een betere relatie met uw medewerker?

Essentiële gesprekken

Essentiële gesprekken, u kent ze wel.

  • Het functioneringsgesprek met één van uw medewerkers over wie u eigenlijk niet tevreden bent;
  • Het gesprek met een medewerker over haar houding die niet past bij de normen en waarden van uw organisatie of
  • Dat gesprek met die medewerker die tijdens werktijd meer tijd heeft voor het boeken van een vakantie dan voor de klant aan de balie.

Er zijn talloze voorbeelden van dit soort essentiële gesprekken. Gesprekken die er toe doen. Dit zijn tevens gesprekken waarbij u vaak een drempel ervaart voordat u het gesprek aangaat.

Ingewikkelde gesprekken

Wellicht herkent u zich in één van deze voorbeelden. Dan heeft u vast zelf ervaren dat deze gesprekken al snel ingewikkeld worden en u niet het resultaat behaalde wat u voor ogen had. Iemand aanspreken op gedrag gaat namelijk vaak gepaard met emotie. Wat gebeurt er als mensen in ingewikkelde gesprekken verzeild raken? Vaak komt het erop neer dat de meningen tijdens zo’n gesprek uiteen lopen omdat er veel op het spel staat.

Betere relatie met medewerker

Gesprek van essentieel belang

Maar hoe kunnen we zo’n gesprek dan wel goed voeren – en daarnaast ook effectief? Zijn we ons wel bewust van het feit dat we een gesprek van essentieel belang voeren of er in verzeild raken? Medewerkers die worden geconfronteerd met hun gedrag kunnen hun stem verheffen, zich terugtrekken of ze geven hun mening niet. Of ze zeggen dingen waar ze later spijt van krijgen. Vaak komt dit doordat we onze emoties niet bepaald effectief voorbereiden op dit soort communicatie. We zijn ons vaak niet bewust van het feit dat het goed is om even stil staan bij het moment en uzelf af te vragen wat voor deze confrontatie de beste aanpak is.


Medewerkers die worden geconfronteerd met hun gedrag kunnen hun stem verheffen, zich terugtrekken of ze geven hun mening niet.


Een aantal tips voor het voeren van essentiële gesprekken

  • Focus op wat u echt wilt tijdens het gesprek;
  • Heb aandacht voor uw gesprekspartner en zorg ervoor dat hij/zij zijn mening durft te geven.  Let hierbij op het gedrag en de houding van de ander;
  • Focus op uw gedrag en houding tijdens het gesprek en
  • Sluit het gesprek af op een manier waar beide partijen tevreden mee zijn.

Niet alleen HR-instrumenten inzetten

Om verder te borduren op het onderwerp van duurzaam inzetbare medewerkers: gemotiveerde, competente en vitale medewerkers creëert u niet alleen door het inzetten van de juiste HR-instrumenten. Dit doet u ook door eerlijk naar uw medewerkers te zijn, uit te spreken wat niet goed gaat en te bespreken op welke manier de medewerker dit kan verbeteren. Dit alles zonder dat de medewerker boos wordt of het gevoel heeft zich te moeten verdedigen. Hierdoor zal de medewerker productiever zijn, maar ook de organisatie kan zo groeien. Door eerlijk te zijn en elkaar aan te spreken op gedrag, zal de productiviteit binnen uw organisatie verhogen.

Wat bepaalt het succes van een organisatie?

De auteurs van het boek ‘Crucial Conversations, vaardigheden voor gesprekken die er écht toe doen’ hebben gezocht naar kritische succesfactoren die het succes van een organisatie bepalen. Tot hun verbazing werd dit niet bepaald door strategie, structuur of systemen van een organisatie, maar de manier waarop mensen omgaan met gesprekken die ertoe doen.

Zodra u leert herkennen wanneer een gesprek zich ontwikkelt tot een gesprek van essentieel belang, en weet wat nodig is om stappen te nemen die ervoor zorgen dat alle betrokkenen hun mening kunnen en durven geven, wordt duidelijk hoe u deze gesprekken kunt verbeteren.

Ik wens u veel goede gesprekken toe!

Wilt u meer weten over HR-zaken? Krijg inzicht in uw HR-beleid met de HR-quick scan.

Visser & Visser HR quick scan