Fiscalist Erik Klop en Accountant Jaco Slingerland: ‘Samen continu de verwachtingen van de klant overtreffen’

In onze zoektocht naar een nieuwe belastingadviseur geven we geïnteresseerden voor deze vacature een kijkje in onze keuken. Graag tonen we hoe we werken en wáárom we zo werken. Dan begrijp je namelijk meteen waarom Visser & Visser zo’n groeiende klantenkring heeft met top-mkb’ers en mooie familiebedrijven.

In een warm ingericht bedrijfsrestaurant, met uitzicht op het water, genieten zo’n twintig medewerkers van het kantoor van Visser & Visser van een broodmaaltijd. Achter hen op de muur staat de Latijnse spreuk: Post factum laborem dulce est acquiescere. Oftewel: Na gedane arbeid is het goed rusten.

“Het is typerend voor de werkmentaliteit bij Visser & Visser”, vertelt Jaco Slingerland. “Samen hard werken én samen stil staan en genieten van behaalde successen.” Samen met zijn collega Erik Klop vertelt hij over de dienstverlening van Visser & Visser waar zij beiden al ruim 12 jaar mee invulling aan geven. De een als accountant, de ander als fiscalist.


‘Samen hard werken én samen stil staan en genieten van behaalde successen.’


Samenspel tussen fiscalist en accountant

“Bij veel accountantskantoren werkt een fiscalist in de tweede lijn. Hij pakt een vraag van een klant op en gaat achter de schermen zijn eigen weg. Bij Visser & Visser doen we dat anders. Wij kiezen nadrukkelijk voor een samenspel tussen fiscalist en accountant in de eerste lijn. Samen bezoeken we dus klanten, beiden zijn we immers van toegevoegde waarde”, vertelt Klop.

“Bij Visser & Visser zijn accountant én fiscalist dagelijks betrokken bij de wensen van de klant”, vult Slingerland zijn collega aan. “Samen proberen wij continu de verwachtingen van onze klant te overtreffen. Pas als hij tevreden is, zijn wij dat ook. Zo zijn we samen hét gezicht in onze markt.”

Iemands visie doorgronden

Het samenspel tussen accountant en fiscalist vraagt volgens de heren om ‘fiscalisten met een commerciële inslag’. “Voor onze vacature zoeken we ook echt iemand die prettig kan samenwerken. Je moet elkaar namelijk haarfijn aanvoelen. Je zet de wens van de klant centraal en bouwt daar samen je advies omheen op. Dat geeft écht voldoening”, zegt Klop. “Zij aan zij trek je op en ben je om de beurt aan zet voor de klant. Zo bouwen we samen langdurige klantrelaties op.”


‘Zij aan zij trek je op en ben je om de beurt aan zet voor de klant. Zo bouwen we samen langdurige klantrelaties op.’


Voorbeeld uit de praktijk

Slingerland noemt een mooi voorbeeld uit de praktijk. “Samen werden we ooit betrokken bij de uitkoop van een ondernemer. Samen onderhandelden we over de prijs, ieder vanuit zijn eigen invalshoek: bedrijfseconomisch dan wel fiscaal-juridisch. Wij namen de onderhandelingen over van de klant, schakelden de emoties uit en speelden het spel voor de verkoper. Dat leverde niet alleen een mooiere verkoopprijs op, ook was deze cijfermatig en juridisch goed onderbouwd. Hierdoor kon de klant met zijn verkoopopbrengst direct de volgende stap zetten. Procedures bij de Belastingdienst hadden we al doorlopen en de financiële consequenties hadden we allemaal in beeld. Zo konden we een pasklare oplossing aanreiken, waarin we elkaar perfect aanvulden.”

Klop vult aan: “Door onze langdurige klantrelaties groeien we ook mee met onze klant. Je weet hem hierdoor ook privé optimaal te bedienen. Je bent overigens niet letterlijk altijd samen. Maar om de klant heen wel samen aan het werk. Wie is aan zet? We geven elkaar daarin steeds de ruimte in het belang van de klant. Je vertrouwt elkaar in de eigen vaktechnische omgeving.”

Fiscale producten

Vertrouwen, vrijheid en openheid. Het zijn volgens de heren dé kenmerken van de werkmentaliteit binnen Visser & Visser. Klop licht dit toe: “Een fiscalist zag al jaren een kans op een bepaald vlak van ons werkterrein. Bij zijn vorige werkgever kreeg hij geen ruimte om dit verder op poten te zetten. Hier kon dat wel. Wij geven mensen met nieuwe ideeën de ruimte en zorgen voor de juiste omgeving om deze te ontplooien. Concreet heeft dit bijvoorbeeld geleid tot de introductie van een tool voor financiële planning, waardoor wij de klant een prachtige inkijk in zijn financiële toekomst kunnen geven. Dit past ook helemaal bij ons; De klant gelukkig maken door verder te denken.”

Naast vaktechnische uitdagingen in de brede klantenkring, biedt Visser & Visser volop mogelijkheden voor fiscalisten om zich te ontwikkelen. “In principe zijn wij generalisten, maar we hebben diverse collega’s die specialist zijn op een bepaald onderdeel van het vak. Zo’n specialisme ontstaat vaak uit persoonlijke interesse of ervaring. Wij bieden de mogelijkheid aan om zulke ambities uit te bouwen. Enerzijds door opleidingen te faciliteren, anderzijds door collega’s de kans te geven hun specialisme te tonen in de organisatie.”

‘Giving is gaining’

Dankzij deze cultuur van giving and gaining zien de heren dat werknemers ook harder gaan lopen voor hun werkgever. Slingerland: “We geven elkaar onderling het vertrouwen. Zo zetten we onze medewerkers in hun kracht.”

We hebben mooie fiscale uitdagingen liggen. Benieuwd? Check hier onze vacatures.