Klanten vertellen: Apotheek Botlek

Apotheker Hans van Ede investeert fors in de toekomst van zijn apotheek in Spijkenisse. Met een medicijnrobot, strak voorraadbeheer en persoonsgerichte patiëntenzorg. Ook zoekt hij samenwerking met andere apothekers en zorgverleners. Met veel enthousiasme vertelt hij over de vernieuwingen in zijn vak.

Een delegatie uit Koeweit staat deze stormachtige voorjaarsdag op de stoep bij apotheek Botlek in Spijkenisse. De gasten zijn speciaal naar Nederland gekomen om de medicijnrobot te bekijken. Hans van Ede vertelt dat de robot vaker kijkers trekt. “Het is een mooi systeem dat ons werk zeker vergemakkelijkt. Vanuit de groothandel krijgen wij dagelijks medicijnen binnen. Die laden we in de robot. Zodra via een arts een recept binnenkomt, doen wij de medicatiebeoordeling. Als deze in orde is, wordt het etiket geprint. De robot ontvangt het recept, scant de medicijnen en geeft deze uit. Via een buizensysteem in het plafond gaan de medicijnen naar onze uitgiftepunten. Onze robot maakt ook de chronische medicijnen voor drie andere apotheken uit onze maatschap klaar.”


‘De robot ontvangt het recept, scant de medicijnen en geeft deze uit.’


Onzekere start

Waar Hans in 1994 zijn eerste apotheek kocht, bezit hij anno 2017 samen met zijn echtgenote -die ook apotheker is- meerdere apotheken en maken zij deel uit van een maatschap. Zo ervaren als Hans nu is, zo onzeker was hij in zijn beginjaren. “Toen ik pas als apotheker werkte, waren er zoveel zaken waarvan ik niets wist. Neem de financiën. Ik weet nog goed dat ik bij mijn eerste werkgever in een apotheek in Ter Apel het vooral spannend vond hoe je de btw moest afdragen. Ik heb zelfs nog een praktijkdiploma boekhouden gehaald, om toch enigszins te weten hoe dat werkt. Nog een voorbeeld: Een farmaceutisch manager zijn. Dat heb ik nooit geleerd op de universiteit. Net als het leidinggeven. Als jong broekie mocht ik oudere dames aansturen. Alsof dat niet moeilijk genoeg was, sprak ik ook een ander taal. Ik had geneesmiddelennamen geleerd, zij spraken over merknamen. In dat opzicht begrepen we elkaar gewoon niet. Het was een lang proces, maar ik ben in mijn rol gegroeid. Omgaan met personeel betekent: openstaan voor elkaar en echt interesse tonen. De tijd nemen voor elkaar en af en toe complimentjes geven.”

 

Apotheek Botlek 4_verkleind

Vernieuwingen

Hans is intussen een ervaren ondernemer die meegaat met de vernieuwingen in zijn vakgebied. “Ons vak is flink veranderd. In 1994 hielp de groothandel me met zakendoen. De laatste 10 jaar bepalen zorgverzekeraars wat we patiënten moeten leveren. Hierdoor is de inkoop voor ons weggevallen. We zijn veel meer zorgverleners nu. Zorgvragers zijn ook mondiger geworden. Ze willen dat je direct alles kunt leveren, anders gaan ze naar een concurrent. Dat vraagt om strak voorraadbeheer. De robot helpt hierbij. Het zelf bereiden van medicijnen is helaas ook grotendeels weggevallen. Wel maken we nog infuusmedicatie. We zijn ook nog medebehandelaar. Onze grote kennis van geneesmiddelen maakt dat wij een gewaardeerde adviseur zijn voor patiënten en huisartsen.”

Zelf werkt Hans graag ‘dichtbij de patiënt’. Door de grootte van de apotheek niet meer achter de balie, maar wel in zijn kantoor voor klantgesprekken. “Samen met patiënten beoordeel ik regelmatig of medicijnen nog bij hen passen en daar stem ik hun medicatiegebruik op af. Ik bewaak medicijngebruik en controleer of patiënten therapietrouw zijn. Dus of ze niet eigenhandig besluiten te stoppen met de inname. We bellen ook mensen na of medicijnen bevallen en het gewenste effect hebben. Die persoonsgerichte patiëntenzorg is ook onze meerwaarde ten opzichte van online apotheken.”


‘Onze grote kennis van geneesmiddelen maakt dat wij een gewaardeerde adviseur zijn voor patiënten en huisartsen.’


Gezondheidscentrum

Om zijn maatschap in de toekomst draaiende te kunnen houden, investeert Hans fors. Daarvoor zit de 55-jarige ondernemer regelmatig met zijn accountant om de tafel. “Momenteel gaat het vooral over het gezondheidscentrum in Heenvliet dat ik met de maatschap en zorgverleners aan het opzetten ben. Er komt ongelooflijk veel kijken bij zo’n nieuwbouwproject. Gelukkig kunnen we rekenen op goede begeleiding vanuit Visser & Visser.”

Een accountant als overkoepelende coördinator is volgens Hans onmisbaar als je met verschillende zorgverleners onder één dak gaat werken. “Apothekers zijn meer ondernemers dan huisartsen. Soms zijn wij al tien stappen verder dan de huisartsen. Het is goed dat je dan een onafhankelijke partij erbij hebt zitten, die elke stap zorgvuldig afstemt met iedereen. Ik vind die werkwijze bijzonder prettig. Iedereen is gelijkwaardig. Zo hoort het ook als je samen iets opzet.”

Hans prijst het specialisme van Visser & Visser. “Ze hebben veel ervaring met gezondheidscentra. Dat is prettig, want voor ons is veel nieuw. Wij doen het erbij, naast onze dagelijkse taken. Je kunt dan niet zonder een expert. “

Hans mag momenteel veel aan zijn hoofd hebben, hij is nog elke dag blij dat hij apotheker is. “Mijn vader was dominee. Daar heb ik mijn zorgzame kant van. Mijn opa en oma runden zaadhandel Turkenburg. Dus ik heb ook wat ondernemersbloed. De combinatie van zorgen en ondernemen maakt het apothekersvak interessant voor mij. Al vind ik de zorgkant nog steeds leuker dan het ondernemen.”

www.botlek.benuapotheek.nl