The Next Rembrandt: gemaakt door technologie en gebaseerd op data

Het einde van het jaar nadert en het is dus weer tijd voor lijstjes! Zo kennen we het lijstje met de populairste zoektermen op Google, het woord van het jaar (met treitervlogger als winnaar…) en allerlei tech-blogs die een top 10 aan trends op het gebied van IT en innovatie publiceren. 

Een Rembrandt gemaakt door technologie en gebaseerd op data

Naast de grote spraakmakende nieuwsfeiten kende het afgelopen jaar ook opvallende nieuwtjes die veel zeggen over de toenemende impact van technologie en de kracht van data-analyse. Eén zo’n nieuwsfeit was de onthulling van The Next Rembrandt: het ideale nieuwe Rembrandt portret. The Next Rembrandt is een 3D-geprint schilderij op basis van historische data van het werk van Rembrandt. Een gezichtsherkenningsalgoritme leerde de technieken van Rembrandt, pixeldata hielpen de computer penseelstreken te dupliceren en een 3D-printer bracht het schilderij met dertien lagen UV-inkt tot leven.


Het resultaat? Een naar rechts kijkende Kaukasische man tussen de dertig en veertig jaar oud met gezichtsbeharing, zwarte kleding met een witte kraag en een hoed. 


Hoe kwamen de onderzoekers juist bij deze afbeelding?

Er werd een database gemaakt met daarin 346 werken van Rembrandt. De data in deze database (150 gigabyte!) werd geanalyseerd om het uiteindelijke ontwerp te bepalen. Wat bleek: Rembrandt schilderde voornamelijk portretten van blanke mannen tussen de dertig en veertig jaar. Deze mannen hadden vaak een baard, donkere kleren, een kraag en een hoed. Ook keek de geportretteerde meestal naar rechts. Het nieuwe schilderij zou dus ook een dergelijke man afbeelden en dit werd de nieuwe focus van verder onderzoek.

De afbeelding laat ons iets zien van de mogelijkheden van intelligente data en de inzet van een nieuwe techniek als 3D-printen. De directeur van Microsoft (een van de partners in het project) verwoordde het als volgt: “Data is de nieuwe elektriciteit: het heeft de potentie om mensen en bedrijven te helpen meer te bereiken.”

Persoonlijk denk ik dat Rembrandt niet te reduceren is tot een algoritme. Het maken van een nieuwe Rembrandt blijft natuurlijk kopiëren. Wel is het project een bevestiging dat het succesvol combineren van een grote hoeveelheid (kunst)data en technologie tot baanbrekende resultaten kan leiden.


Op een heel andere schaal zetten wij dezelfde principes in voor onze klanten. Wij combineren, correleren en ontsluiten gegevens uit allerlei databronnen om te komen tot verbeteringen in omzet, operatie of klantbediening.


Prestaties en dienstverlening verbeteren

De traditionele informatievoorziening geeft inzicht in zaken als “deze omzet hebben we behaald” of “deze capaciteitsbezetting hebben we gerealiseerd”. Terwijl door middel van slimme algoritmen patronen kunnen worden ontdekt om vooraf al inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de bezettingsgraad. Bedrijven kunnen vervolgens veel gerichter gaan plannen. Bedrijven zijn hierdoor in staat om hun prestaties en dienstverlening aan de klant te verbeteren en kosten te besparen.

NB: Wilt u meer weten over dit project? In het onderstaande filmpje wordt het verhaal achter dit 3D-schilderij uitvoerig verteld.