Business Model Canvas: 5 redenen om uw bedrijf onder de loep te nemen

Weet u hoe uw bedrijf ervoor staat? Met het Business Model Canvas brengt u alle bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. In het blog leest u waarom het Business Model Canvas voor uw organisatie van meerwaarde is en uit welke bouwstenen dit model bestaat.

Ongetwijfeld heeft u de mooiste privéfoto wel eens op canvas-doek laten afdrukken. En zo hangt die prachtige foto van uw gezin of van die laatste vakantie nog steeds als een blijvende herinnering aan de muur in uw huis of op uw werk. Maar waarom zou u hetzelfde niet eens doen met uw onderneming? Gewoon een momentopname van uw bedrijf vastleggen op de gevoelige plaat.

5 Redenen om uw bedrijf onder de loep te nemen

  1. U runt al een aantal jaren uw onderneming, maar wilt succesvoller worden. Door een foto te maken van uw huidige situatie krijgt u meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden;
  2. U heeft al vele jaren uw onderneming, maar door de passie voor uw product/dienst en het ‘geloof’ in wat u doet, verliest u de ‘bigger picture’ weleens uit het oog;
  3. U ziet als ondernemer de marges de laatste jaren fors teruglopen en merkt dat het bedrijfsmodel niet meer onderscheidend genoeg is. Met een foto krijgt u scherper zicht op waar het anders kan;
  4. U merkt als ondernemer dat de markt vraagt om vernieuwing en verandering, maar u weet niet precies waar u moet beginnen. Begin met een foto!;
  5. U bent een succesvolle ondernemer, maar wilt nieuwe activiteiten of een startup gaan opzetten. Waar begint u? Maak een droomfoto van de nieuwe business.

De foto van uw onderneming kunt u bijvoorbeeld maken met behulp van het Business Model Canvas.


Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een tool om alle activiteiten van uw onderneming in kaart te brengen. Deze methode is ooit ontworpen door Alex Osterwalder, die er samen met Yves Pigneur in 2009 een boek over schreef: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers.

Met het Business Model Canvas brengt u al uw bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijft u de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Waar worden de kosten gemaakt, waar liggen de kansen, wie zijn uw klanten, wat is uw toegevoegde waarde en hoe kunt u innoveren? Deze bouwstenen grijpen in elkaar en staan in relatie tot elkaar. Zo krijgt u zicht op welke bedrijfsonderdelen van essentieel belang zijn en waar eventuele bijsturing nodig is.

9 Bouwstenen van een onderneming

  1. Klantsegmenten (Customer Segments)
  • Breng in kaart wie de belangrijkste klanten zijn of welke klanten u wilt bedienen.
  • Wat zijn de behoeften van de verschillende klantgroepen?
  1. Klantrelaties (Customer Relationships)
  • Bekijk op welke manier u in contact staat met klanten.
  • Welke relatie heeft de klant eigenlijk nodig?
  • Hoe onderhoudt u deze relaties?
  1. Kanalen (Channels)
  • Welke verkoopkanalen gebruikt u?
  • Hoe krijgen potentiële klanten informatie over uw product?
  • Wat is de marketing- en distributiestrategie?
  • Op welke manier krijgen klanten uw producten/diensten (offline en online)?
  1. Klantwaarde (Value Proposition)
  • Welke onderscheidende of toegevoegde waarde levert u aan de klant?
  • Welke klantbehoefte vult u in of welke problemen lost u op?
  • Waarom doen deze klanten zaken met u?
  1. Kernactiviteiten (Key Activities)
  • Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten in het creëren van toegevoegde waarde en het krijgen en onderhouden van klanten?
  1. Mensen en middelen (Key Resources)
  • Welke belangrijkste hulpbronnen zijn nodig om waarde toe te voegen, het product of dienst te leveren?
  • Welke hulpbronnen zijn nodig om klantrelaties te krijgen en te onderhouden?
  1. Strategische partners (Key Partners)
  • Met welke belangrijke partners werkt u samen om succesvol te zijn, te kunnen groeien of concurrerend te zijn?
  • Welke expertise en kennis moet u extern aantrekken?
  1. Kostenstructuur (Cost Structure)
  • Hoe zit de belangrijkste kostenstructuur van het bedrijf in elkaar?
  • Welke kosten zijn vast en welke variabel?
  • Welke bedrijfsmiddelen zijn kostbaar, waar valt voordeel te behalen of liggen mogelijkheden om te besparen?
  1. Inkomstenstromen (Revenue Streams)
  • Maak het verdienmodel inzichtelijk waarmee u inkomsten creëert en waarvoor klanten bereid zijn te betalen.
  • Waar verdient u nu precies uw geld mee?
  • Hoeveel omzet is nodig om winst te maken?
  • Welke klantgroep levert het meeste op?
  • Hoe kunt u aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?

Start met het Business Model Canvas

Het mooie van het Canvas-model is dat er geen dik boekwerk of heisessie voor nodig is. U kunt gewoon direct beginnen. U brengt in één overzicht in kaart welke onderdelen in uw bedrijf essentieel zijn om succesvol te kunnen zijn. Doe dit het liefst samen met uw personeel vanuit de verschillende afdelingen. U kunt hier natuurlijk ook externe adviseurs, familie en vrienden bij betrekken.


Print het model uit op posterformaat en hang die op aan de muur.
Vul de verschillende onderdelen van het model in, het liefst op de bekende Post-it memostickers.
Het resultaat: uw huidige businessmodel!


Vervolgens kunt u op een speelse manier alle activiteiten van uw onderneming onder de loep nemen. Verwijder een Post-it en stel een aantal ‘wat als’ vragen;

  • ‘wat als …… de belangrijkste klant wegvalt?’
  • ‘wat als ….. we een ander verdienmodel gaan gebruiken?’

Andersom kunt u elementen gaan toevoegen die nog niet in uw businessmodel aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een extra verkoopkanaal of een partner waar u nog nooit eerder aan gedacht hebt. Dan gaat het ineens over businessmodel-innovatie. Met een beetje oefening zult u merken dat u in no time heel handig wordt.

Gewoon ideeën genereren, tot alle puzzelstukjes weer passen. U ontdekt dan ook de onderlinge samenhang tussen de verschillende bouwstenen. Het resultaat: een nieuw businessmodel!

Belangrijk: de klantwaarde is het middelpunt van uw Business Model Canvas!