Klanten vertellen: Trital Safety

Al 30 jaar staan de broers Jan en Theo de Vliegh aan het roer van Trital Safety in Hoogvliet. In 2003 kwam daar Roots for Safety bij. Dat de heren anno 2016 marktleider zouden zijn met hun brandvertragende kleding had niemand kunnen voorspellen toen ze voor zichzelf begonnen. “We hebben in de opstartfase alles fout gedaan wat je fout kon doen.”

Theo: “We gaan voor onszelf beginnen”

Jan: “Mooi! Wat gaan we doen?”

Theo: “De handel in.”

Jan: “Oké.”

De dialoog over de opstart van Trital Safety had niet meer om het lijf dan een paar zinnen. Jan en Theo de Vliegh kunnen er nu, 30 jaar later, nog hartelijk om lachen. De destijds 24-jarige Theo en de 4 jaar jongere Jan hadden beiden vroegtijdig hun schoolcarrière beëindigd. Theo stopte met de heao en Jan wilde na zijn havo niet gaan studeren, maar liever de zaak van zijn vader overnemen: een industrieel schoonmaakbedrijf. “Als jonge jongens van 13 en 17 hielpen we pa al mee met het schoonmaken van fabrieksinstallaties. Hij zei toen tegen ons: de handel in veiligheidsartikelen zou wat voor jullie zijn. Dat is stabiele handel die altijd zal blijven.”

Dat de broers ‘de handel’ in zouden gaan, was voor hen dus eigenlijk geen verrassing. En dat ze het samen zouden gaan doen ook niet. Theo: “We hebben altijd alles samengedaan. Toen ik mijn moeder vertelde dat ik voor mezelf wilde beginnen, zei ze direct: “En je broer dan? Die moet ook in je zaak”. Zo heb ik hem dus gevraagd.”

Ondernemingsplan
Kort na de bewuste dialoog startten de Rotterdamse broers met een vriend aan hun ondernemingsplan. Drie maanden later was Trital Safety in Rotterdam-Zuid een feit. Een handel in persoonlijke beschermingsmaterialen en industriële schoonmaakartikelen. Hoe succesvol de onderneming nu ook mag zijn, de beginjaren waren allesbehalve een succes. “Bij de start hadden we uitgerekend dat we elk 450 euro per maand zouden gaan verdienen. Daar konden we dan net de huur van betalen. Maar de opbrengst viel vies tegen”, vertelt Theo. Het duurde niet lang of de broers zagen hun compagnon vertrekken met andere ambities. De taken werden herverdeeld. Theo deed voortaan de commerciële kant en Jan de administratie en logistiek. Na een half jaar liepen de broers vast. Jan: “Er ging meer geld uit dan erin kwam. We trommelden een accountant op die vrijwel direct onze bank belde en letterlijk zei: “Doe er even een tonnetje bij voor de jongens. Pa stond garant, waarmee we -tijdelijk- uit de problemen waren.”

Financiële hulp
Inderdaad tijdelijk, want vader De Vliegh moest daarna nog tweemaal financieel te hulp te hulp schieten om Trital Safety overeind te houden. Theo: “We hebben in de opstartfase alles fout gedaan wat je fout kon doen. Pa zei vaak: Doe dit nou anders, jongens. Maar wij dachten dan: wat weet die ouwe daar nou van?” Jan knikt en vertelt over hun rammelende ondernemingsplan. “We hadden de exploitatiebegroting, marges en verwachte inkoop gewoon uit de lucht gegrepen. We snapten weinig van voorraadbeheer en debiteuren. Dat waren abstracte begrippen van school. We riepen wel wat, maar niemand zei: dit is te optimistisch, jongens. Nu zou niemand met ons ondernemingsplan bij een bank hoeven aankloppen.”

De broers kwamen na 5 jaar aanmodderen met hun eerste accountant bij de accountants van Visser & Visser terecht. “Daar leerden we de reikwijdte van onze financiële polsstok kennen”, zegt Theo. “Als we eerder hadden geweten, wat we nu wisten, hadden we het allemaal anders gedaan. Ondernemen is leren van je fouten. En toch ook kennis opdoen via studies”, verwijst Theo naar zijn in de avonduren behaalde diploma’s Nima A en B. Jan vult aan: “We zijn volwassenen geworden in het zakendoen. Vroeger vond ik het lastig om zaken uit handen te geven. Míjn manier was het beste. Met als gevolg dat ik 80 tot 100 uur per week werkte. Intussen heb ik de verantwoordelijkheden verdeeld. Dat is beter voor iedereen. En vooral voor de zaak.”

Zusteronderneming
Die zaak heeft sinds 2003 een zusteronderneming: Roots for Safety. Een merk voor brandvertragende kleding. “Roots is opgezet vanuit de overtuiging dat bestaande producten in de markt niet geschikt waren voor de werkzaamheden. We hebben hierop zelf veiligheidsproducten ontwikkeld samen met bedrijven die werkzaam zijn als contractor in de petrochemie, constructie-, las- en slijpwerk”, vertelt Theo.

Jan: “Veiligheid staat voorop bij onze productontwikkeling. Wij kijken voorbij alle normeringen. Tot op de komma moet alles kloppen. Wij zeggen ook altijd: wij verkopen geen producten, maar aansprakelijkheid. Niet voor niets is ons bedrijfsmotto: Come home safe. Uit alle testen komt het schoeisel en de kleding van Roots Safety als beste naar voren. Daar zijn we uiteraard trots op.”

Theo benadrukt dat Roots niet alleen mooie woorden heeft over veiligheid en aansprakelijkheid. “Als bedrijf voelen we ons ook zeer betrokken bij de gevolgen van verbranding, welke oorzaak dit ook mag hebben. Daarom zijn we hoofdsponsor geworden van de Nederlandse Brandwonden Stichting. Samen proberen we brandwonden te voorkomen of het leed als gevolg van brandwonden tot een minimum te beperken.”

Marktleider
Sinds 2007 investeerden de broers ‘elke euro’ in Roots. In 2008 brachten ze Roots naar de Chinese markt. Sindsdien zit het bedrijf in de lift. “We zijn marktleider in Nederland en hebben plannen om op korte termijn vestigingen te openen in Dubai, China, Engeland en te gaan leveren in Saoedi-Arabië en Iran.”

Trital is enigszins in de schaduw komen te staan door de sterke groei van Roots. Maar de heren verzekeren dat ook Trital verder groeit. “We hebben mooie plannen. We investeren volop in automatisering en nieuwe marketing. En dankzij het dashboard van Visser & Visser beschikken we realtime over alle cijfers van onze bedrijfsvoering. Dat maakt het mogelijk gericht bij te sturen en de juiste koers te varen.”

Theo en Jan hebben volop vertrouwen in de toekomst. “Dankzij goede, kritische adviseurs floreren we als nooit tevoren. Ook pa is trots. Hij is intussen al 84. Werken doet hij niet meer, maar tips geven nog wel. We luisteren voortaan wel wat beter.”