Junior relatiemanager internationaal: geen dag is hetzelfde!

Wat vertel je op verjaardagen over je werk?
Ik ben junior relatiemanager internationaal bij Visser & Visser. Als junior relatiemanager ben ik verantwoordelijk voor een aantal kleinere klanten. Voor deze klanten ben ik de eerste contactpersoon bij vragen of problemen. Daarnaast ben ik samen met een relatiemanager verantwoordelijk voor de overige, grotere klanten. De vragen van een klant kunnen gaan over veel diverse onderwerpen, van vragen over de administratie of een belastingaangifte tot meer complexere problemen, zoals het wel of niet aflossen van een lening of het voordeel van een mogelijke dividenduitkering. Bij specifiekere vragen kan ik deze oplossen met behulp van een specialistische collega, zoals bijvoorbeeld een fiscalist. Mijn klantenpakket bestaat voornamelijk uit Nederlandse vennootschappen van internationale groepen of ondernemingen van buitenlandse personen waarbij we rapporteren in het Engels.

Wat doe je op een dag?
Geen dag is hetzelfde en dat maakt dit werk ook zo uitdagend! Ondanks dat we jaarlijks grotendeels dezelfde klanten bedienen, is het ieder moment weer een uitdaging om de klant zo goed mogelijk te adviseren en van dienst te zijn. Hier kunnen wij voor een klant van grote toegevoegde waarde zijn en kunnen ervoor zorgen dat hij over de juiste informatie beschikt om zijn organisatie een stap verder te helpen.

Mijn werkzaamheden bestaan, naast het ondersteunen van klanten bij hun administratieprocessen en het adviseren van klanten op alle financiële gebieden, ook uit het begeleiden en aansturen van collega?s bij het opstellen van de jaarrekening. Ook stel ik zelf nog jaarrekeningen samen, dit zijn vaak de wat grotere en complexere jaarrekeningen.

Waar krijg je energie van?
Het contact met klanten vind ik erg boeiend en uitdagend. Het communiceren in een andere taal maakt dit nog leuker en uitdagender om te doen. Dit is iets waar ik dan ook veel energie uit haal. Daarnaast vind ik het onwijs gaaf om met een ondernemer mee te denken bij het zoeken naar een oplossing van zijn probleem. Hoe kunnen we samen tot de best mogelijke oplossing voor de klant komen en wat kan ik daar aan waarde toevoegen voor de klant. Mijn motto is dan ook: ?Every problem is the start for a solution!? Het geeft dan ook veel voldoening en energie om te zien dat een klant, mede door jouw advies, een stap verder kan zetten.

Gijs Beyer, Junior relatiemanager internationaal