6 tips voor kopers om een mislukte bedrijfsovername te voorkomen

Het was in de achterliggende periode voorpaginanieuws: 65% tot 85% van de bedrijfsovernames mislukt. Dit ‘nieuws’ stond drie jaar geleden ook al in de krant. En ik vind het misleidend, want het is slechts een deel van de realiteit. In dit blog leest u waar u als koper rekening mee moet houden bij de koop van een bedrijf en hoe u een mislukte bedrijfsovername kunt voorkomen.

Hoe voorkomt u een mislukte bedrijfsovername

Eerste bezwaar: de terminologie

Mijn eerste bezwaar is de beperkte terminologie. Simpel: als er iemand is die koopt, dan is er ook iemand die verkoopt. Als de koper te duur koopt, heeft de verkoper dus een extra hoge opbrengst ontvangen. Kortom, het ligt aan het perspectief van koper of verkoper of je een transactie geslaagd of niet geslaagd vindt.

Tweede bezwaar: alleen openbaar

Het tweede bezwaar is dat het meten bijna altijd alleen openbare transacties betreft, beursvennootschappen en andere grote jongens. Een groot deel van de transacties vindt echter plaats in het MKB, buiten het zicht van nieuwssites en wetenschappelijke onderzoeken. Daar zijn niet veel gegevens van bekend. Prijzen worden al vaak niet openbaar gemaakt. En ook het meten of een transactie voor de koper winst oplevert is uit algemeen toegankelijke bronnen niet te destilleren. MKB-kopers zijn vaker nuchtere ondernemers die het direct in hun eigen portemonnee voelen als zij een bedrijf te duur kopen. Dus doen ze dat meestal niet. In tegenstelling tot managers en CEO’s die de lasten op de aandeelhouders kunnen afschuiven. Overigens is een goede CEO goud waard, maar dat terzijde.


65% tot 85% van de bedrijfsovernames mislukt.


Voorzorgsmaatregelen

Om als koper de kans op een geslaagde overname te vergroten, is het verstandig een aantal zaken goed voor te bereiden. Zomaar wat voorzorgsmaatregelen voor verstandige kopers:

  1. Kijk eerst naar de strategische meerwaarde van het bedrijf dat je op het oog hebt. Als het niet in je visie past, begin er dan niet aan.
  2. Zorg dat je je handen vrij hebt om na de koop ook te kunnen integreren. Je kunt wel synergiën berekenen, maar als je na de overname niet gaat stroomlijnen, integreren en veranderen, dan komen de schaalvoordelen zelden tot uiting.
  3. Met geleend geld iets kopen, is voor de hefboomwerking uitstekend. Maar vergeet niet dat degene van wie de koper heeft geleend ook een deel van de koek wil hebben. En meestal eerder dan de koper zelf. Financier met mate en niet overdadig.
  4. Zorg voor alternatieven dan alleen het aan te kopen bedrijf. Bereken wat het kost om zelf iets op te zetten in vergelijking met een bestaand bedrijf te kopen. En kijk niet naar één bedrijf, maar naar meerdere. Soms is het aanvullen van het managementteam al voldoende om een boost aan groei te veroorzaken.
  5. Een goede ondernemer ziet dingen die anderen niet zien. Om bij de les te blijven is het altijd verstandig enkele deskundige, saaie, gedegen tegenpraters in je buurt te hebben. Die zorgen ervoor dat je niet met beide benen van de grond komt, maar slechts met één. Om namelijk een stap vooruit te zetten.
  6. Ongrijpbaar, maar zo belangrijk is timing en cultuur. Rust, slagvaardigheid, overzicht, kennis zijn zo wat sleutelwoorden om deze fenomenen enigszins beheersbaar te maken. Het zijn wel de dealmakers of -brekers.

Koper of spekkoper

Is hiermee een koper per definitie spekkoper? Nou, nee. Maar wat je tijdig kunt voorbereiden, heb je in een onzekere periode, die er is als een aankoop loopt, minder last. Onze ervaring is wel dat in het MKB na de aankoop niet altijd grondig genoeg wordt ingegrepen en gevormd naar de wensen die er vooraf waren.

Kortom, als je na een gedegen voorbereiding de onderneming van je dromen en berekeningen hebt gekocht, gaat het pas echt beginnen. Mouwen opstropen dus, het echte werken gaat beginnen.

Wilt u meer weten over bedrijfsopvolgingen? Lees dan het kennisdocument.

bedrijfsopvolging-in-6-stappen