Klanten vertellen: DB Keukens

Dit keer reizen we af naar een bijzondere ondernemer in het Zeeuwse Sint- Annaland. Aangekomen op de plaats van bestemming is direct duidelijk dat er een grootste verbouwing plaatsvindt. Aan de linkerkant van het gebouw staat een prachtige showroom en aan de andere zijde wordt er hard gebouwd. Er is genoeg te zien, we lopen toch gauw door richting het kantoor van oprichter en directeur Arjan van Dijke. Hij heet ons hartelijk welkom en begint na een bakje koffie met passie te vertellen over zijn bedrijf: DB Keukens.

Boerenbloed
In 1989 besloot Arjan van Dijke te stoppen met het werk in de tuinderij van zijn vader. Hij kreeg een aanbod om als zzp’er voor een keukenzaak aan de slag te gaan. Hij werd keukenmonteur, maar liep al snel tegen een probleem aan. Als er iets fout ging moest hij ‘de rommel’ opruimen, dat begon hem dwars te zitten. Het was dus tijd voor een volgende stap: een eigen bedrijf. Daarmee brak een nieuwe periode aan. Bij de start wilde Arjan van Dijke alles zelf financieren en geen geld uitgeven als er nog niets is verdiend. Voorzichtigheid, dat zit toch ook wel in zijn bloed. Hiermee verwijst hij naar het verleden. Geschiedenis, daar verdiept hij zich graag in. ‘In het verleden zijn er veel (dreigende) watersnoodrampen geweest. Dit zorgde voor onzekerheid en daardoor gaan veel Zeeuwen voorzichtig om met uitgaven. Het bekende gezegde: ‘Zeeuwen bin Zuunig’ komt ook uit die historie’.

Toen hij met zijn bedrijf startte had hij nog geen toekomstbeeld voor zich. ‘Ik had geen visie, ondernemen betekent gewoon je boerenverstand gebruiken. Ik verstond mijn vak en had een gezond boerenverstand. Op dat moment gebeuren er de minste fouten’. Dat het boerenbloed nog door de aderen van zijn familie stroomt komt ook duidelijk naar voren bij zijn oudste zoon die sinds een aantal jaar een boerderij heeft in Oekraïne. Arjan van Dijke denkt graag mee met zijn zoon en geniet van het ondernemen en de nieuwe uitdagingen die er liggen. Naast zijn eigen onderneming vindt hij het prachtig om mee te denken met zijn zoon en ’s avonds aan een trekker sleutelen die daarna richting Oekraïne gaat. ‘Zodra ik van kantoor ben trek ik graag m’n werkkleding aan en ga ik aan een machine of trekker sleutelen’.

Groei
‘We zijn heel klein en detaillistisch begonnen. Ik deed alles zelf; afspraken maken, de boekhouding bijhouden, keukens verkopen, bestellen, monteren en de service’. Al snel kreeg Ardi Keukens een goede naam in de omgeving. Arjan van Dijke was en is namelijk gebrand op het leveren van kwaliteit en service. Dat geeft meerwaarde. Klanten waren ook tevreden en vertelden dit verder. Na een korte tijd kwamen een broer en zwager ook meehelpen in het bedrijf en het werd drukker en drukker. In 1994 pasten de materialen niet meer in het toenmalige magazijn, dus werd er 2000m2 meter gepacht voor een alles-in-een-pand. Er kwam een showroom, een magazijn en de bovenverdieping werd als woning voor het gezin gebruikt. Vrij snel daarna kwam er een dame voor de administratie in dienst, want dat is het enige aspect van ondernemen waar Arjan van Dijke niets mee heeft. Daarna kwamen er nieuwe verkopers in dienst en groeit het bedrijf steeds verder. In 1996 verhuisde een zwager naar het noordoosten van het land. Toen is besloten om in Nunspeet ook een vestiging op te zetten. Later ontstonden ook de vestigingen in Kesteren, Rijssen, Haarlem en Goes. Op iedere vestiging staat nu een vestigingsleider die is ‘opgegroeid’ in het bedrijf. ‘Ze zijn als verkoper of monteur begonnen en in de organisatie doorgegroeid. Dat zijn de beste vestigingsleiders. Ze kennen het product, de sfeer en de vestiging goed. Ze krijgen veel vrijheid, maar wel binnen de kaders die zijn gesteld. Het zijn eigenlijk semi-ondernemers’. Bij het ontstaan van alle vestigingen zijn we wel benieuwd waar al die vestigingsnamen vandaan komen: Ardi Keukens, Arma Keukens, Pelma Keukens, Adee Keukens, Avanti Keukens, Keur Keukens en Keuken & Bad Wereld. ‘Daar zit geen strategische keuze achter hoor, dat hebben we gewoon zelf verzonnen’. Het zijn afkortingen van de namen van Arjan en zijn vrouw, zijn schoonzus en van zijn kinderen. De zes vestigingen vallen gezamenlijk onder de naam DB Keukens.

De branche
De wensen van consumenten op het gebied van keukens zijn in de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een consument vroeger nog een praktische keuken wilde, gaat de wens nu uit naar een designkeuken. DB Keukens is een trendvolger, geen trendsetter. ‘We hebben nooit een trend willen maken. Veel nieuwe ideeën floppen, daar stoppen we niet onze tijd en energie in. We volgen de trends die ontstaan’.

Inspiratie
Waar haalt Arjan van Dijke zijn inspiratie vandaan? Hij is nu één van de drie directeuren en heeft door de jaren heen een heel andere functie gekregen. ‘Ik doe meestal de dingen die ik leuk vind, maar iedere baan is nooit altijd helemaal leuk. Ik ben nu eindverantwoordelijk, alles wat misgaat komt op mijn bureau. Mijn missie is dat mijn bureau zo leeg mogelijk blijft. Ik leer ook nog elke dag. Als dat stopt heb ik geen toegevoegde waarde meer voor het bedrijf.’ Verder wordt al snel duidelijk dat de Zeeuwse ondernemer een echt ‘mensenmens’ is. Hij kan zich nog heel goed herinneren dat een personeelslid voor de eerste keer aangaf te gaan vertrekken. Dat vond hij onverteerbaar en daar heeft hij echt nog even mee rond gelopen. Dat zal nu niet meer gebeuren, maar het is duidelijk een bedrijf met een familiegevoel. Dat vindt hij ook erg belangrijk: ‘ik moet me thuis voelen in mijn eigen bedrijf’. En dat hij zich thuis voelt blijkt in de rondleiding die hij na het interview geeft.

Bevatte dit artikel interessante informatie? Deel het dan met je netwerk via één van onderstaande kanalen.