Voorspel uw kerstdiner: BI voor mkb-ers!

Inmiddels zijn de termen ‘KPI dashboard’, ‘big data’, ‘cloud’ en ‘predictive analytics’ redelijk ingeburgerd in Nederland. Hoewel niet iedereen zal kunnen definiëren wat de precieze betekenis nou is, hebben de meeste mensen er wel een gevoel bij… Typisch iets voor grote bedrijven met dito budgetten, toch…? 

Business Intelligence voor mkb

En inderdaad, we kennen allemaal de voorbeelden van grote spelers als de NS, Bol.com, Marktplaats etc. die door slim gebruik te maken van informatie op social media en data van bezoekers van hun websites hun verkoopprocessen steeds efficiënter en doelgerichter maken. Toch is dit niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Juist ook midden- en kleinbedrijven zijn in staat om waardevolle inzichten uit de beschikbare data te halen.


Het voorbeeld van de slager

Denk bijvoorbeeld aan de slager bij jou in het dorp. Want net als de multinational wil ook hij zijn klantwaarde vergroten. Om meer klantwaarde te creëren moet de slager zijn aanbod aan laten sluiten op de wensen van de klant. Het gaat al lang niet meer alleen over wat een klant direct aan geld in het laatje brengt, maar ook of hij de klant weet te binden en de terugkerende klant meer uit kan laten geven. En hoe zorgt de slager er voor dat hij aan de juiste knoppen kan draaien om dit doel te bereiken?

Laten we eens inzoomen op het verbeteren van de opbrengst per klant. Dit kan door meer verschillende producten aan dezelfde klant te verkopen (cross-selling). Zo is het voor de slager vrij eenvoudig om te voorspellen welke saus-wildcombinatie aan te bevelen is bij hertenbiefstuk deze kerst:

  • De kassabonnen. De slager exporteert de verkoopdata van de afgelopen periode uit zijn boekhoudsysteem. Of, nog specifieker, de verkoopregels van de maand december in 2014 en 2013.
  • De producten. De slager analyseert welke producten er samen met hertenbiefstuk op een bon staan.
  • De top 3: Vervolgens maakt hij een top-3 van veel voorkomende productcombinaties.
  • De promotie: De meest voorkomende productcombinatie wordt in de kerstfolder afgebeeld en door verkoopmedewerkers aanbevolen.

Met deze methode hebben we hier een voorbeeld hoe de slager uit het dorp met een ‘voorspellend model’ (predictive analytics), op eenvoudige wijze, de juiste informatie uit de beschikbare data haalt. Hij gebruikt historische data om te voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het is in feite niet anders dan Bol.com, “Klanten die dit boek hebben gekocht, kochten ook … ‘. De slager voorspelt immers of klant X gevoelig zal zijn voor de suggestie van product Z (wildsaus) naast zijn product Y (hertenbiefstuk) aankoop.


BI: van onderbuik naar onderbouwd

Vaak heeft een MKB ondernemer vanuit ervaring al veel inzicht in patronen zoals hierboven geschetst. Maar wat als de slager uitbreidt naar drie vestigingen en een database krijgt met honderden leverancier- en klantrelaties? Of wat als een middelgroot handelsbedrijf inzicht wil in de voorraadhoogte in dagen en in waarde van een artikelcombinatie?

De tijd dat de ondernemer alleen op onderbuik gevoel kon sturen is voorbij. De eisen van vandaag zijn daarvoor te complex. Effectief sturen vraagt om tijdige en relevante informatie. Met Business Intelligence (BI) krijgt ook de ondernemer in het MKB precies die informatie die nodig is om het werk optimaal te doen en klantwaarde te maximaliseren.

Visser & Visser biedt hulp…

… bij het kiezen van de juiste strategie. Klinken de termen ‘KPI dashboard’, ‘big data’, ‘cloud’ en ‘predictive analytics’ na het lezen van deze blog als toekomstmuziek in jouw oren? Wij helpen graag door jou kennis te laten maken met de verschillende oplossingen die bij een visionaire organisatie passen.